Malý průvodce po stránkách NASA

Webová prezentace amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) je patrně nejrozsáhlejším komplexem stránek nějak se dotýkajících vesmíru nad námi. Je to snadno pochopitelné, uvážíte-li, že američtí daňoví poplatníci, kteří agenturu živí, mají k síti zhusta přístup – a chtějí vidět, kam jejich peníze proudí. Nemohu ani zdaleka tvrdit, že bych si stránky NASA prohlédl všechny (to snad ani není v silách jednotlivce) avšak pokusím se upozornit na nejužitečnější místa v bludišti, které se schovává za portálem www.nasa.gov.

Základní struktura stránek kopíruje reálné organizační schéma organizace, která je rozdělena na jednotlivá „centra“ a další instituce. Jejich hlavní stránky obvykle najdete podle schématu „zkratka_centra.nasa.gov“, či snadno a rychle z rozcestníku, který se skrývá na adrese www.nasa.gov/nasaorgs/index.html; odtud zase vedou odkazy na jednotlivé projekty daného centra. Kromě toho existují další portály, shrnující informace vždy z jednoho oboru působnosti agentury. Všechny tyto sekce mají vcelku jednotnou strukturu (ač mnohdy pestrý design), která se vyznačuje členěním na části s novinkami, podrobnějšími články, věcnými informacemi o funkci centra či cílích a technických podrobnostech realizace projektu, FAQ (často kladené dotazy) a tzv. „sitemap“, tedy strohým výpisem jednotlivých podstránek, který často umožňuje obejít zdlouhavé proklikávání ostatními, graficky vytříbenými (ale na připojení náročnými), podsekcemi k vytoužené informaci.

Hledáte-li na webu nějakou konkrétní informaci, je několik cest, jek ji získat. Je tu například všudypřítomný „NASA Search“, který dosti kvalitně (podstatně spolehlivěji, než externí vyhledávač) vybere relevantní odkazy k zadanému klíčovému slovu. Zajímají-li vás údaje o některé sondě či aktuální výsledky výzkumu, je nejlepší zamířit přímo ke zdroji: důkladný seznam stránek všech současných i některých minulých a plánovaných projektů najdete na www.nasa.gov/project.html. Některé stránky zde uvedené jsou velmi výhledové (nejdete tu projekt např. MESSENGER), jiné naopak již dosti neaktuální (např. Mars Pathfinder). Vždy je ale třeba mít na paměti, že tiskové oddělení NASA vyrobí zajímavost z čehokoliv (je to koneckonců jejich práce), a tak mezi nejčastěji aktualizované stránky patří paradoxně také sekce stařičkých Voyagerů a Pioneerů!

Pokud jsou objektem vašeho zájmu pilotované lety, nemůžete nezamířit na spaceflight.nasa.gov, kde najdete nejen podrobné programy všech misí na oběžné dráze a práce posádek na ISS, ale i plány a manuál k používání raketoplánu, či fotografie a osobní údaje jednotlivých kosmonautů; samozřejmostí je bezbřehá obrazová galerie. Cesta do světa nových technologií vede zase přes nasatechnology.nasa.gov, portál, který kromě řady článků, zabývajících se technickými pokroky víceméně souvisejícími s kosmickým průmyslem, obsahuje odkazy na externí weby různých laboratoří vyvíjejících tu kterou technologii.

Unikátním zdrojem poučení vysloveně o čemkoliv od kosmodromů po kvasary je nekonečný komplex stránek spacelink.nasa.gov, který kombinuje rozcestník s odkazy na originální zdroje s jakousi předzpracovanou encyklopedií vesmíru, sekce NASA projects je vlastně exponenciálně rozšířenou obdobou výše zmíněné stránky projects.html, obohacenou o obecné zázemí a také projekty, realizované před vznikem webu; jediné vady na kráse, kterými jsou striktní redukce na vlastní projekty a značné nejednotnost dat nevhodné pro rychlé vyhledávání, lze nahradit návštěvou adresy nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/projects.html, která skrývá kompletní jednotnou databázi historie dobývání vesmíru, včetně sovětských sond.

Ve výzkumu Sluneční soustavy hraje prim Jet Propulsion Laboratory (JPL) – její stránky www.jpl.nasa.gov sice v poslední době dosti špatně chodí (pomalý přenos na straně serveru), avšak jinak se vyznačují přehledným jednotným designem a kvalitními novinkami, které nepropásnou nic podstatného, a to nejen z činnosti samotné JPL. Moc pěkná (ale nelehká k nalezení) je stránka Solar System exploration: The planets (sse.jpl.nasa.gov/features/planets/planetsfeat.html) s úvodní barevnou koláží planet, která funguje jako klikací mapa, vedoucí k podrobným informacím o jednotlivých planetám. Bezesporu užitečná je také adresa sse.jpl.nasa.gov/features/planets/planet_profiles.html, na níž najdete shrnující datovou tabulku mimo jiné s velmi přesnými a pravidelně aktualizovanými orbitálními daty planet. Pro zájemce o komety (především o jejich pozorování) hostí JPL tzv. Comet observation homepage (encke.jpl.nasa.gov).

Samostatnou kapitolou je získávání obrázků. Těch je k dispozici nepřeberné množství a vesměs nejsou chráněny přísným copyrightem, lze je tedy bez problémů použít na řadu různých účelů. Základním rozcestníkem v této oblasti je www.nasa.gov/gallery/photo/index.html. Ten odkazuje řadu stránek, jejichž procházení by čtenáři ovšem zabralo mnoho času, takže upozorním na ty nejpodstatnější.

Pro snímky vzdáleného vesmíru nelze jít samozřejmě jinam, než na stránky Hubbleova kosmického dalekohledu (HST). Ty v poslední době prošly významným posunem – bohužel směrem k menší přehlednosti, takže je dobré odskočit rovnou na www.stsci.edu/EPA/Pictures.html. V oblasti vesmíru blízkém, tedy sluneční soustavy, kraluje NASA planetary photojournal (photojournal.jpl.nasa.gov), kde jsou skutečně všechny podstatnější obrázky planet a souvisejících objektů, které Američané kdy pořídili. Systém umožňuje řadu voleb a několik obrázků ke každému tématu je k dispozici i v obrovském rozlišení vhodném i pro celostránkový barevný tisk. Většina snímků, které vidíte na ostatních stránkách je k nalezení i zde.

Nechce-li se vám probírat velkým množstvím snímků, zamiřte na NASA's Space Science Photo Gallery (nssdc.gsfc.nasa.gov/photo_gallery/PhotoGallery.html). Ta obsahuje rozumný výtah ze řady různých zdrojů, opět s několika obrázky velkého rozlišení, a jako jedna z mála také snímky evropské a sovětské provenience. Pro záběry z pilotovaných letů je nejlepší již zmíněná galerie na spaceflight.nasa.gov.

Chcete-li s malým úsilím zůstat v obraze o dění ve vesmíru, vyplatí se navštěvovat „novinkové“ služby NASA. Moje oblíbené stránky www.spacescience.com mají již několik měsíců neaktuální úvodní stránku; pod lehce zastrčeným odkazem „Headlines“ najdete staré dobré aktuální, srozumitelně psané články na různorodá témata, nyní již ovšem zcela přesunuté na (již dlouho fungující) adresu science.nasa.gov, která byla navíc obdařena novým zdařilým designem. Aktuální zpravodajství o „vesmírném počasí“, tedy sluneční aktivitě, polárních zářích, meteorických deštích a blízkozemních planetkách doplňuje stránka www.spaceweather.com. Zprávy o činnosti a objevech agentury skrývá adresa www.nasa.gov/today/index.html. Ty jsou zařazeny i do podrobnějšího seznamu na www.nasa.gov/releases/2001/index.html, kde ovšem naleznete i nepříliš zajímavá tisková prohlášení o vnitřních věcech NASA.

Jako čtení na dlouhé podzimní večery lze doporučit strategické plány NASA na příští léta, které si lze vesměs jako PDF dokumenty stáhnout z adresy www.hq.nasa.gov/office/codez/plans.html. Pokud se naopak chcete aktivně činit, můžete navštívit třeba clickworkers.arc.nasa.gov/top, jeden z mnoha dílčích projektů hostovaných pod doménou nasa.gov, na němž můžete identifikovat krátery na podrobných snímcích Marsu a pomáhat tak jeho výzkumu.

Jan Verfl